ermin

As appeared in the April 21, 2004 edition of the

J urna] Wisconsin Law Journal

Nature of Action: Liability under medical negligence/informed consent; value of

damages under post-Guzman damages caps

Injuries: Birth trauma; external cephalic version prior to C-section delivery; spinal
injuries (paraplegia)

Case name: E.J. v. John Doe, M.D., et al.

Verdict or settlement: Settlement

Original offer: pre-Guzman; $800,000

Amount: $1.5 million total settlement including limited repayment of State of Wisconsin
subrogation of $90,000; mediation with James Doyle nearly produced a settlement,
including a $95,000 settlement previously with the C-section surgeon and the defendants
assigned approximately $55,000 in costs in addition to a $1.35 million payment to
resolve the case entirely (these amounts were placed in a combination of special needs
trust and structured settlement with a value in excess of $5 million due to the rated age of
the plaintiff E.J. via plaintiff structured settlement broker Charles Derenne).

Plaintiff’s attorney: Jay Urban, Urban Taylor & Stawski Ltd., Milwaukee

Defendant’s attorney: Curtis Swanson, Madison (Dr. Doe) and James Gutglass,
Milwaukee (Wisconsin Patients Compensation Fund) for defendants

Plaintiff’s expert: Wm. Shannon, M.D. (plaintiffs physiatrist)

Plaintiff counsel's summary of the facts: E.J. and his family made a medical malpractice
claim against Dr. Doe arising out of a pre-birth external cephalic version surgery upon an
in utero baby in May 1996. Plaintiffs claim of negligence on the version procedure Dr.
Doe's manipulative force to E.J.'s head and neck in utero caused a traumatic lesion to his
spinal cord resulting in permanent paraplegia. The family doctor followed the entire
pregnancy. In May of 1996, the mother presented for her 36-38 week check-up. At that
visit, it was noted that E.J. was breech and therefore scheduled for an x-ray. That film
shows that E.J. was hyper-extended (greater than 90 degrees), in a double-footling,
breech presentation.

Because of this presentation, E.J. was referred for a version consultation with Dr. Doe, an
OB/GYN physician who had marketed himself as someone experience in a "version™



procedure to turn babies in utero for a vaginal delivery. Dr. Doe was over 30 minutes late
for this consultation. Moreover, he never obtained the medical chart. If he had done any
of these things, he would have learned of E.J.'s position and his mother's bicornuate (or
heart-shaped) uterine anomaly. Instead, the technicians administered Terbutaline before
Dr. Doe's arrival. Dr. Doe contends that he gave an informed consent of approximately
one minute on arrival and started the procedures upon getting an ultrasound for womb.

Depending on which deposition of Dr. Doe, he attempted to turn E.J. three times, once
one way and twice another. In the record, he indicated that he moved E.J.'s head two
times into the pelvis, and that mother likely had a uterine anomaly preventing a
successful version. It was the plaintiffs' position that the most logical inference is that he
went clockwise twice, counter-clockwise once and then Dr. Doe aborted the surgery.

In order to do so, he must have pushed the head backwards (clockwise) because with her
bicornuate uterus, E.J.'s head could not have passed through the fundus and then back
again two times. In summary, plaintiffs contended that Dr. Doe bent E.J.'s head backward
- further hyper-extending it - toward his heels.

E.J. was born by C-section a few days later in May, 1996. The doctor that performed the
procedure noted that mother had three previous miscarriages with a successful Csection
for breech presentation on her older child (she subsequently gave birth to a third child - a
daughter - by C-section while the case was pending). During the C-section, the doctor did
have some trouble with his nuchal arms where she questioned a possible clavicle fracture
(which turned out negative). Of note, during delivery it was noted that "the typical heart-
shape of a bicornuate uterus was found."

Shortly after his birth, E.J. was referred to Children's Hospital in Milwaukee for
evaluation because of decreased tone and periodic respiratory distress. However, the
diagnosis was merely lower extremity weakness. E.J.'s paralysis was not diagnosed until
a few months later as he failed to develop. MRI scans confirmed spinal cord lesion at the
lower cervical cord. At the cervicothoracic junction, the MRI report suggests that there is
a compression of the cord of unknown etiology. The radiologist made a finding that there
was an atrial thick cord at C7 through T2 levels and tethering. This suggested to the
radiologist prior insult with marked scar formation, and tethering along the posterior
aspect of the spinal canal.

At this time, E.J. was referred to a pediatric neurologist, Richard Jacobson, M.D., who
opined that E.J. sustained a spinal cord lesion of unknown etiology in the
cervical/thoracic region, and he thought it was a hemorrhage or infarct. Later, this
physician evaluated E.J.'s injury and concluded that the lesion was produced by trauma
and that no malformation or other condition was likely, and then concluded that the
lesion was secondary to trauma as part of the version in consultation a pediatric
neurosurgeon, David McClone, M.D., with Children's Hospital in Chicago, who reviewed
the MRI films and met with the plaintiffs.



Plaintiffs' claims of negligence included the following:

1. Failure to review x-ray or chart prior to version attempt.

2. Failure to give an adequate informed consent before medication.

3. Failure to obtain a history of two breeches in a row (and two miscarriages) suggestive
of uterine anomaly and C-section candidate.

4. Failure to ascertain that E.J. was in the same position for a long time.

5. Failure to observe E.J.'s head in extreme hyperextension, which is a contraindication
for a version, as could be seen on the x-ray.

6. Failure to determine the presenting parts (feet in birth canal).

In short, plaintiffs experts Drs. Allan Charles and James Dolan (OB/GYN) maintained
that it would have been impossible for Dr. Doe to do the front roll that he said he did and
get this baby into the cephalic position to bounce back, so that means he must have done
a back roll in violation of the standard of care.

The defense negligence position, propounded by Steven Fortunato, M.D. and Chester
Martin, M.D., was that this hyperextension was not a contra i nd ication for this version,
and that the baby was adequately seen on ultrasound films. They also opined that E.J. was
moving in utero up until the time of birth. Dr. Martin took the position that from the
ultrasound E.J.'s position was the opposite of the x-ray, and thus the version was
appropriate.

On cause, Drs. Jacobson and McClone both testified on the mechanism of injury being
the bleed caused from the trauma of the version.

In response, Dr. Doe and the Fund mounted a substantial causation defense. E.J. was born
with a lesion of the upper thoracic/cervical spinal cord between C7 and T2, which the
treating physicians diagnosed the lesion was the result of "a prior insult, which occurred
at the time of or shortly before birth.” The MRI studies of October 1996 showed a
tethering of the distal cord along the posterior aspect of the spinal canal. According to the
plaintiff experts, this opinion was supported by two uncontested factors: first, the
complete obliteration or destruction of the cord at the point of wedging suggests trauma
rather than a bleed at various levels; second, the mechanism of injury suggests trauma
rather than any other vascular or other etiology. In summary, plaintiffs' experts on cause
will testify along the following lines:

1. Vascular malformation or lesion and lack of adequate blood flow can be ruled out
because there is an insult with scarring on the MRI.

2. There are no other spinal cord abnormalities other than a spinal cord lesion or 11
wedging" indicative of trauma.

3. The lesion looks like other lesions caused by flexion trauma that they have seen in
clinic; and

4. This is not consistent with a traction injury.



In other words, the hyperextension with compression caused spinal injury. A fracture of
T1 on the MR shows that the cord was "squeezed" between C7 and T2 impinging on the
cord at most probably the time of the version trauma.

For defense causation, Lucy Rorke, M.D. a neuropathologist and Barry Pressman, M.D.,
a neuroradiologist, testified that due to the long-standing position of E.J. his spinal cord
was damaged, causing an infarct or bleed. Dr. Pressman also says E.J. was in the position
for a long time to accrue a severe ischemia that totally transected the cord. Another
defense position was to allege that the C-section surgeon may have caused this injury.

Plaintiffs had a neuroradiologist in rebuttal who was not needed because the matter
settled.

Special damages were calculated to exceed $320,000. Non-economic damages were
capped by Wisconsin Statute. Because of E.J.'s need for future surgeries to rod his spine
due to scoliosis, as a direct result of his spinal cord injury, plaintiffs' predicted future
surgical interventions throughout minority, with an eventual total spine fusion upon E.J.'s
complete growth. Plaintiffs' life care plan with our economist calculations places future
losses in the range of over $2 million.



